Doelstelling, beloningsbeleid en beleidsplan

De Stichting Mariapark heeft ten doel:

1. De instandhouding van rijksmonumenten, monumenten in de zin van de Monumentenwet 1988 daaronder begrepen en het verrichten van al hetgeen met het vooraanstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
  2. De Stichting beoogt daarmee het algemeen belang te dienen waarbij het aspect winstoogmerk niet aan de orde is.

De stichting draagt de exploitatie van de monumenten op aan speciaal daartoe in het leven geroepen exploitatie-stichtingen.

Zij beperkt haar eigen inbreng tot de kerntaken van de instandhouding. Wel is de stichting bestuurlijk vertegenwoordigd in deze exploitatie-stichtingen ter bewaking van het gebruik van de eigendommen.

De taken inzake de instandhouding betreffen werkzaamheden aangaande opstellen, bewaken en uitvoeren van groot onderhoudsplannen. Ter gedeeltelijke financiering van deze activiteiten is de stichting verder belast met het opstellen, bewaken en afrekenen van projectsubsidies in het kader het Besluit Rijksregeling Instandhouding Monumenten (BRIM).Ter ondersteuning van deze kerntaak maakt de Stichting gebruik van door derden opgestelde meerjarig onderhoudsplannen, alsmede de door de Monumentenwacht opgestelde inspectierapporten.